--BF JOURNEY BEGIN--



sebenarnye sejak mama mengandungkan syamil lagi mama da berazam nk susu kan ank mama SEPENUHNYE susu badan..mama pon xtaw dr mana semangat mama nak susu kan syamil ngn susu mama sndri sbb tu bile syamil lahir je mama trus nk baby trus lekap kat mama trus..biar la 24jam melekat ke mama xkesah..sbb seriously bile 1st time mama bg syamil nyusu mama ase tenang sgt dapat bagi makan baby smbil tgok die mnum..ya ALLAH..indah sgt perasaan tuh..syamil plak sejak dilahirkan asik nk melkap jer..xleh bkk langsung…tp xpe..sbb mama seronok feed kan bby mama..mlm tu syamil tido ngn mama ats katil..hehe..wlwpon nurse xbg tp mama wat jugak..apo ko dogil bona binik si khairul nih…syamil lak kalo nanges masyaALLAH kuatnye sore..nasib baik la mama n syamil je kat wad mlm tu..so xde la ganggu org lain..hehehhe..

tapi mama ni poyo..dah taw nk fully BF baby tp mama xde sebarang maklumat cmne cr nk FULLY BF baby..mama cme taw bleh bg secara direct ataw perah n bagi baby dalam botol selagi susu tu xbasi..mnenai penyimpanan EBM ke,knew at stok ke,sume2 yg berkaitan ngn susu ibu mama xtaw lgsong ZERO!! Pehtu cmno???  Erm..yg lagi sedey ari kedua kelahiran syamil nenek sedara syamil dtg nn hadiahkan syamil SUSU ANMUM…dalam ati mama terkedu erk??hadiah ke nih??? Mama nk full BF baby…. ni bkn adiah nih..sedey (*.*) malam kedua tu mama da tewas ngn pujukan nenek sedara tu utk bg syamil mnum susu formula…padahal dlm hati..susu aku melimpah2 smpai terbocor..sian baby mnum susu lembuu…xsuke LEMBU….mkn daging lembu suke laa….huh…($,$)

tapi keadaan itu xberterusan sbb bila nenek sedara mama balik jer trus mama ckp kat nenek, mama nak susukan ngn susu ibu..mama nk ank mama jd anak susuan MAMA bkn anak susuan LEMBU..!!! (maaf yer pd sesape yg susu kan ank nye ngn susu formula, bkn nak menhina tp ni cr aku nak mencabar diri aku supaya tetapkan pendrian bg ank susu sndri..) lagi plak laki aku ckp ALLAH da anugerahkan rezki utk ank die so bg je pada ank..ITU HAK ANK KITA…org lain sampai sedey2 nanges2 susu sikit tp tetap nk bg pada ank tp aku ALLAH da bg sebegitu mewah rezki utk anak aku xkan nk dibuang begitu sahaja…kan???? ermmm...lgpon aku enjoy sgt3 bg susu kat ank aku..kdg2 ble die tido saje je aku kaco bg bgun ble die bgun aku nk suh tdo pulak hehe..mantol mak ko nak....


antara hari2 terawal aku menyusukan syamil susu xbnyak sgt pon...tp aku bg jugak...saket puting time tu..time ank menyusu mengesel2 kaki aku tahan saket hehe...sampai ayah aku pelik tgok aku cmtuh..hehe..bese la ank die nikan sengal sket dr yg lain2 tuh...hari keempat aku da start berurut..bidan tu tgokkan nipple aku die kate da jd KASSIM SELAMAT nak puting ko nih(BUTA LA TU)..so die suh sapukan susu sndri kat bhgian puting tu nk bg baik..bidan tu pon sgt baik die sgt support aku bg susu bdn kat ank..die urutkan bdan aku..n start dr aritu susu mmg melimpah ruah...TAPI..atas KETIDAKSEDARAN dan KECETEKAN ILMU masa tu aku wat DEKK jer ngn susu yg melimpah tuuu...adakala aku biar je bgkak,adakala aku perah buh dalam botol bg syamil(ini adalah satu KESALAHAN  OKEY..sebenarnye baby dalam 50 HARI TERAWAL xperlu diperkenalkan dengan PUTING BOTOL ,kalo x nanti die akan CONFUSE...yela..mane puting maknye mane puting botol) 


so,akibat aku da ajar puting botol awal sgt pd syamil ada satu ketika die reject langsung botol...ALAMAK...time tu aku dah gelabah mak ayam yelah nnti aku nk naik keje mcmane die xmo susu dr botol...cmno nk kojo...??? huk3...sedey mama nakk...start dr ari tu aku ari2 cuba dekat2 minggu gak la aku cuba but he still REJECT the bottle..siap merayu aku kat die..sayang ni susu mama,bukan susu lembu..mama perah buh dlm botol nihhhh...die ignore jer rayuan domba aku tuh...sob2..sedey sungguhh...


start dr arituh aku trus surf  cr maklumat tentang anak xmo puting nih...n disitu lah aku dipertemukan maklumat mngenai cr nk BF ank dengan betol,cr penyimpanan EBM, n yg paling penting aku jumpe banyak ibu2 yg mengalami masalah baby xmo puting...mcm2 saranan yg deme bg kat aku..ade yg suh tukar puting,jgn bg sndri sbb baby taw bau ibu die, mcm2 lah...dalam hati owhh,banyak rupenye ibu2 yang mengalami masalah mcm aku,so ms tu xde la panic sgt...

xlame pas pantang aku lek perlis which is my in law pnye umah (balik tayang cucu) br lah syamil dpt mnum direct drr bottle..YA ALLAH lega sgt2 time tuh..ALHAMDULILLAH..(nti bleh la mama g keje ngn aman sbb ank mama da pndai mnum dr botol)

syamil membesar bagai juara dengan SUSU IBU..;)
mulattt mama

ms ni pakai botol Avent..skarang da tukar pkai puting NUK tp botol Pureen BPA FREE













0 menyerang hendap: