--Perlis musim MANGGA--


ujung bulan 5 ritu balik Perlis umah mertua..syok...best dok sn tenang jer...syamil pon ske main kat kpg luas,ape lagi bermain jela hero mama ni....main sampai penat pastu magrib dah tdo,sian ank mama penat sgt kot..xpe nak main je..main kan utk perkembangan otak n fizikal syamil;)
tengok,ade tali air lagi...
 
pokok2 nye lak dekat tepi bendang ya ALLAH....maha cnteknya suasana ms tu taw..
menurut suami aku, ayah n tok wan nye yg tanam pokok2 ni.kegunaan pokok yg rendang ni di tepi bendang adalah utk dijadikan tempat rehat setelah menuai, membajak, n menanam padi. mest petani2 rasa tenang je melihat hasil2 tanaman mereka setelah penat bekerja kan?rehat kat bawah pokok smbil mkn pelam, kena angin sepoi2 bahasa.....hehehe.


hijau jer suka sgt3.....

kali ni best taw balik perlis,selain g ngantor abg ipor bertunang, (dapat org Jitra je) dekat bkn cm aku jauhhhhh....hehehhe (bior la jauh berjalan luas pemandangan..hehehe) MUSIM MANGGA aku paling sukeeeeee skali....
paling best tu aku sndri yg g kutip taw....buah die besarrrr giler....
aku agak sebijik tu maw dlm 500-600gram..



hasil kutipan aku n suami yg memanjat pokok..aku xpanjat aku jerit n sambut buah n laki aku dr bwh jer....;p

laki aku ckp pelam ni depa panggil pelam susu n pelam sala, rasa die MASYAALLAH sedap..lg la plak aku ni hantu mangga...mabeles wa cakap lu...hehhe..sonok ek ade pokok buah, tu la org kate berbakti pada bumi pasti xkan rugi pnyerlah...
pelam sala tu ade ase masam2 siket, tapi pelam susu manis nye..besar lak tu..teruja aku taw..xpena tgok pelam yg besaq2..

aik...uci pon nk begambo skali ker???heheh

harumanes pon aku dapat rase gak ritu tapi harumanes xdan amek gambo sume masuk dlm peyut hehehe..yg tu lg la heaven rase die...maklumlah...RM12 sekilo...MENGANCAM x harga die??padan la ngn rase mabeles die tu...

0 menyerang hendap: