--Cara2 Membuat Nasi Ayam--


yess...ni dia....
Resepi Nasi Ayam Kak Tipah Style

Bahan2nye:
Nasi
  • Beras
  • Planta
  • Halia
  • Bawang merah
  • Kulit kayu manis
Sup
  • Ayam
  • Sup bunjut
  • Daun sup
  • Bawang putih
  • Halia
Sambal
  • Cili merah
  • Limau nipis
  • Bawang putih
  • Tomato
Ayam 
  • Kicap
  • Halia
  • Salad
  • Tomato
  • Timun
Cara2 memasak:

Mula2 buat sup ayam dulu. caranye gunakan halia n bawang putih yang banyak yer.pastu masukkan ayam n asam keping bila air dah mendidih masukkan rempah sup bunjut baru la auww...auwww.. bau dia...;) nanti masa nk hidang sup baru masukkan daun sup yer, kalo nk tambah kicap pon sedap.
bila ayam dah masak, asing kan ayam dalam satu bekas lain.
ayam akan di goreng n setengah dari kuah sup akan dimasak dengan nasi yer.

untuk sambal pulak kite blend jer bawang putih, cili merah tomato n sebijik limau nipis.lepastu masukkan garam n sedikit gula secukup rasa.dah siap masuk peti dulu untuk siapkan hidangan2 lain pulak ye...


basuh beras dengan bersih then toskan beras tu cmni..
  lepas tu, panaskan rice cooker n tumis kan halia,bawang merah n kulit kayu manis menggunakan planta sampai naik bau wangi yang menggoda selera anda;) camni

bila dah naik bau, masukkan beras beserta kuah sup ayam tadi. kalo nak taw bnyak mane nk kena buh air senang jer..guna konsep nih..banyak mane beras so, banyak tu jugak la air yang kena di letakkan ok?. pastu kacau2 cikit biat yang ditumis tu rata ngn beras n  tunggu je sampai nasik tu masak.senang kan??

ok, setel nasik!! turn untuk ayam plak yer...
ayam yang kita dah asingkan dari sup tadi kita perap dengan kicap n halia untuk sejam or setngah jam gitu. pastu goreng garing2. bau die, wallah oke!! lepas tu, style kami ni kalo ayam tu bila da goreng kami akan tumbuk ayam tu baru la aroma ayam tu lebih2 menggodanye...

ni dia hasilnye.....

 ni hasil ayam ngn hiasan salad2 serta timun n tomato.gambo xclear la...maklumla pakai phone jer...

tara....petang tu nasik sebanyak lima pot abeh sume....;) sonok masak kalo cenggini.hehehehehe....

2 comments:

  1. Replies
    1. haruslah menjadi...resepi paling senang nak dibuek nila dio...!!

      Delete