--setahun mengamalkan Teknik Marmet--

alhamdulillah, masuk je syamil ke umur setahun, maka setahun jugaklah mama ber TEKNIK MARMET untuk memerah susu syamil. xsangka, menda yang dulu mama rase agak was2 untuk buat tapi till today mende ni jugak yang masih mama lakukan untuk happy boy mama tu.

alhamdulillah....syukur sangat2..stok susu pon masih cukup, plus penghasilan susu pon masih lagi seperti dulu. walaupun pernah mengalami zaman kemeruduman susu dan kesakitan akibat luka di B mama akibat digigit oleh bujang mama ni. tapi alhamdulillah mama berjaya atasinye, dan tidak menyerah dengan mudah untuk memberikan susu formula untuk buah hati mama tu.insyaALLAH untuk anak mama dan bakal anak2 mama, mama akan sediakan APA YANG TERBAIK yang secukupnye untuk mereka;)

  Untuk makluman,penghasilan susu pemerahan menggunakan tangan adalah lebih banyak daripada pam tau sebab kalo kita memerah menggunakan tangan, skin to skin contact akan merangsang B kita untuk menghasilkan lebih susu. dan, teknik MARMET membolehkan kite dapat let down reflex yang banyak berbanding pam.dengan ini, kurang la sikit usaha kita untuk memicit B untuk menghasilkan susu;) yang paling best mama xperlu bawak ape2 equipment semasa ke mana2 sebab mama hanya guna TANGAN untuk memerah;) cuma perlu bawak botol jela...hehehe..
tapi dibuatnye dalam masa terdekat ni ade lagi baby, nmpak gayanye mama perlukan jugak la mesin pam susu tu sebab xmenang tangan kot nti nk memerah, kalo ade mesin pam, boleh  la pam sambil buat keje macam yang kawan opis mama ni buat.sambil mengepam sambil buat kerja. ha, nilah satunye kekurangan memerah pakai tangan @ TEKNIK MARMET, kite kena memerah di tempat tertutup kalo xmalu la org tengok..;p

6 comments:

  1. oyehhh...tahniah buat mak long coz still bg susu terbaik utk syamil ;)
    i hope i can follow u hehehe..wish me luck

    ReplyDelete
  2. tq2,masih ade setahun lagi utk syamil neneng puas2..hehehe..ko pon kena gigih tabah n kuat untuk sofia okee....amin...;)

    ReplyDelete
  3. insyaAllah..tlg bgi semangat sama kt aku ;p

    ReplyDelete
  4. bulleh..janji ade poblem je trus rujuk aku..nti aku cr penyelesaian secepat mungkin..;)

    ReplyDelete
  5. caya la..hehe smpai laa ni den tak pandai nk marmet...

    ReplyDelete
  6. fisa...alhamdulillah...den pon xsangka leh kuor susu bila dipicit.jimat duit den xyah beli pam hehee....;)

    ReplyDelete